Aeronautical Fixed Telecommunication Network (AFTN) jest globalną siecią, której zadaniem jest przesyłanie depesz lub danych cyfrowych pomiędzy naziemnymi podmiotami odpowiadającymi za ruch powietrzny w ustalonym standardzie. Do sieci AFTN należą podmioty w szczególności takie jak: służby zarządzania ruchem, władze lotnisk, służby meteorologiczne, agencje rządowe. Siecią AFTN przesyłane są istotne dla ruchu powietrznego informacje: depesze alarmowe, depesze pilne, depesze związane z bezpieczeństwem ruchu powietrznego, depesze meteorologiczne, plany lotów oraz depesze administracyjne.
Historia sieci AFTN sięga lat 30 i połączeń opartych o połączenia radiowe, jednakże rozwój sieci datuje się o momentu wykorzystywania połączeń naziemnych. Początki sieci AFTN wykorzystywały dalekopisy pomiędzy głównymi ośrodkami. Przepustowość informacyjna była jednak niewystarczająca i zmodernizowano siec przyjmując standard CIDIN (Common ICAO Data Interchange Network) oparty o komunikację X.25. W miarę rozwoju technologicznego oraz ewoluowania standardów i protokołów komunikacyjnych sukcesywnie modernizowano sieć, zwiększając jej przepustowość. W chwili obecnej transmisje danych w sieci AFTN są realizowane wykorzystując AMHS (ATS Message Handling System) i protokół X.400 wykorzystując połączenia dedykowane ziemia-ziemia lub tunelowane w przestrzeni IP. AMHS zapewnia dwa poziomy obsługi podstawowy (Basic AMHS) oraz rozszerzony (Extended AMHS). Rodzaj wykorzystywanej komunikacji zależy od poziomu oferowanego przez usługodawcę na danym obszarze. Polska od 2011 r. wykorzystuje sieć AFTN/AMHS na poziomie Extended, a naszym dostawcą usługi jest Avitech.
W związku z ewolucyjną drogą rozwoju AFTN koniecznym jest zachowanie możliwości wymiany informacji wszystkich ośrodków i użytkowników do niej przyłączonych zarówno w podstawowym jak i rozszerzonym modelu komunikacji. W związku z powyższym zachowany jest w dalszym ciągu podstawowy format depeszy tj. max liczba znaków depeszy wynosi 2100 znaków, przy czym 300 znaków zawiera nagłówek. Treść w standardzie NOTAM.