Oprogramowanie dedykowane

Terminale AFTN - oprogramowanie dla lotnictwa

Terminal AFTN ARES
ukryj
Terminal AFTN ARES

Dla sektora lotniczego firma e-ARES Sp. z o.o. zaprojektowała dedykowany terminal AFTN ARES.

Terminal AFTN ARES jest autorskim rozwiązaniem w całości opracowanym i zaprojektowanym przez e-ARES Sp. z o.o.. Umożliwia wysyłanie i odbieranie depesz, przy wykorzystaniu sieci AFTN.

Terminal AFTN ARES jest aplikacją pracującą pod nadzorem systemu operacyjnego Windows 2000/XP/Vista/7/8, co umożliwia uruchomienie terminala zarówno na istniejącym systemie z już zainstalowanymi innymi aplikacjami, jak i na komputerze tylko i wyłącznie przeznaczonym do pracy terminala.

Terminal AFTN ARES może współpracować zarówno z modem jak i z siecią ethernet z wykorzystaniem protokołu TCP.
Aplikacja powstała w oparciu o specyfikację ICAO zawartą w Annex 10 i z uwzględnieniem wytycznych zawartych w dokumencie WE 552/2004. Interfejs użytkownika powstał w oparciu o doświadczenia firmy e-ARES Sp. z o.o. w pracy z wymagającymi klientami.

Terminal został zbudowany w oparciu o technologię .NET firmy Microsoft. Dane aplikacji są przechowywane w relacyjnej bazie danych Microsoft SQL (wersja MSDE).

Główne cechy Terminala AFTN ARES:

  • nadawanie i odbieranie depesz wg specyfikacji ICAO Annex 10
  • archiwizowanie depesz nadanych i odbieranych wg specyfikacji ICAO Annex 10
  • wydruk depesz na drukarce lokalnej lub sieciowej
  • zapis wybranych depesz do pliku
  • odczyt depesz z pliku
  • automatyczne potwierdzanie depesz SS wg specyfikacji ICAO Annex 10
  • automatyczna kontrola ciągłości numeracji depesz wg specyfikacji ICAO Annex 10
  • automatyczne generowanie depesz służbowych wg specyfikacji ICAO Annex 10
  • elastyczność doboru parametrów pracy terminala w zależności od wymogów
  • synchronizacja czasu na podstawie depesz kontrolnych CH
  • łatwe wyszukiwanie wiadomości

Terminal AFTN ARES spotkał się z zainteresowaniem i z powodzeniem funkcjonuje w polskim sektorze lotniczym. Wśród użytkowników terminala znajdują się takie instytucje jak:

  • Polska Agencja Żeglugi Powietrznej z siedzibą w Warszawie
  • Mazowiecki Port Lotniczy Warszawa-Modlin Sp. z o.o.
  • Port Lotniczy Lublin S.A.

Profesjonalizm i poziom świadczonych usług potwierdzają listy referencyjne dostępne w dziale referencje. Zapraszamy do zapoznania się z naszą listą referencyjną.

Czym jest sieć AFTN ?
pokaż
ukryj

Aeronautical Fixed Telecommunication Network (AFTN) jest globalną siecią, której zadaniem jest przesyłanie depesz lub danych cyfrowych pomiędzy naziemnymi podmiotami odpowiadającymi za ruch powietrzny w ustalonym standardzie. Do sieci AFTN należą podmioty w szczególności takie jak: służby zarządzania ruchem, władze lotnisk, służby meteorologiczne, agencje rządowe. Siecią AFTN przesyłane są istotne dla ruchu powietrznego informacje: depesze alarmowe, depesze pilne, depesze związane z bezpieczeństwem ruchu powietrznego, depesze meteorologiczne, plany lotów oraz depesze administracyjne.

Historia sieci AFTN sięga lat 30 i połączeń opartych o połączenia radiowe, jednakże rozwój sieci datuje się o momentu wykorzystywania połączeń naziemnych. Początki sieci AFTN wykorzystywały dalekopisy pomiędzy głównymi ośrodkami. Przepustowość informacyjna była jednak niewystarczająca i zmodernizowano siec przyjmując standard CIDIN (Common ICAO Data Interchange Network) oparty o komunikację X.25. W miarę rozwoju technologicznego oraz ewoluowania standardów i protokołów komunikacyjnych sukcesywnie modernizowano sieć, zwiększając jej przepustowość. W chwili obecnej transmisje danych w sieci AFTN są realizowane wykorzystując AMHS (ATS Message Handling System) i protokół X.400 wykorzystując połączenia dedykowane ziemia-ziemia lub tunelowane w przestrzeni IP. AMHS zapewnia dwa poziomy obsługi podstawowy (Basic AMHS) oraz rozszerzony (Extended AMHS). Rodzaj wykorzystywanej komunikacji zależy od poziomu oferowanego przez usługodawcę na danym obszarze. Polska od 2011 r. wykorzystuje sieć AFTN/AMHS na poziomie Extended, a naszym dostawcą usługi jest Avitech.

W związku z ewolucyjną drogą rozwoju AFTN koniecznym jest zachowanie możliwości wymiany informacji wszystkich ośrodków i użytkowników do niej przyłączonych zarówno w podstawowym jak i rozszerzonym modelu komunikacji. W związku z powyższym zachowany jest w dalszym ciągu podstawowy format depeszy tj. max liczba znaków depeszy wynosi 2100 znaków, przy czym 300 znaków zawiera nagłówek. Treść w standardzie NOTAM.